Tuesday, August 4, 2015

#kongsirezeki


Assalammualaikum people.

Salam Syawal and I'm not too keen on updating my raya moment because of reasons. Baju ketat kat tangan, and I don't really have dozens of photos anyways soo nyeh.

here's my face due to the ciwiness of a new app, and sesuailah dengan entri ni lol no?
As we all know, we are not in a secure state of what is happening in our beloved country. Kalau beloved lah, for now nak love pun rasa geram geram gitchu kan ha ha okay moving on. I'm talking about erm how to say this, oh ya, 'semua dah mahal sekarang dan I barely have no saving and die lah kalau tak jadi kaya dalam masa terdekat.'. Well tak mati lah tapi you get what I mean kan.

Dalam kepala sekarang cuma fikir macam mana nak menyimpan duit dan pada masa yang sama, cukupkan apa yang perlu. Terutamanya untuk yang berkeluarga. Tbh dalam bank sekarang asyik keluar masuk, shopping untuk diri sendiri berapa kali dah tertangguh you tell me? Oklah mungkin ada yang cakap 'tak payahlah hoi shopping cuba sabajap' like no I need to shop once in a while sebab saya sejenis spesis perempuan yang sangat jarang shopping. 

Sebenarnya kita ni ada duit tapi sentiasa rasa tak cukup. Ada duit, bukan banyak duit. Cuba bandingkan dengan orang yang gaji rendah dari kita. Fikir macam mana dia survive, kita ada lebih RM200, dia kalau boleh nk RM50 saja lebih, or maybe RM10, nak beli roti untuk dinner malam ni. Even while I'm typing this, I still fikirkan pasal orang yang 'kata tak ada duit, tapi rumah lagi besar dr rumah aku. Cuih!" teruk perangai. Okay now turn that around dan fikirkan pasal orang lain yang rumah dia lagi kecik dari kita. Kita tak perasan pun most of the time.

Apa kata bila ada rezeki lebih, walaupun 'sikit' pada kita, kita belanja sesiapa yang memerlukan. 

Tu je nak cakap. 

p/s : jom #kongsirezeki



No comments:

Post a Comment